• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 31 december 2009

    مکثی بر جشنواره موسیقی تلویزیون آریانا در هامبورگ

    مکثی بر جشنواره موسیقی تلویزیون آریانا در هامبورگfo
    اداره نشراتی فدراسین فرهنگی تورکان افغانستان
    چهارمین جشنوارۀ موسیقی تلویزیون آریانا و کمبود حضور هنرمندان اوزبیک، تورکمن و دیگر اقوام و ملیت های افغانستان
    کوتاه مدتی قبل برین ما شاهد برگزاری چهارمین جشنوارۀ موسیقی هنرمندان افغانستان در شهر هامبورگ کشور آلمان به ابتکار شبکۀ تلویزیون آریانا وحمایۀ مالی بنیاد بیات تحت ریاست آقای انجنیر احسان الله بیات بودیم که، از یمن آن مردم مهاجر وطن بعداز مدت های بس مدیدی، موفق به دیدارعدۀ کثیری از هنرمندان نسل های مختلف موسیقی کشور ما ، همه با هم و در کنار هم شدند. حضور بی سابقۀ هنرمندان متعلق به چندین نسل اعم از زن و مرد، پیر وجوان، با محفل آرایی در یکی از بهترین سالون های پذیرایی شهرهامبورگ، این محفل را رنگ و جلوۀ استثنایی وخاصی بخشیده بود، که ، گذشته وحال بخشی از حیات معنوی مردم ما را باهم به نمایش میگذاشت.

    این اقدام گردانندگان تلویزیون آریانا وجناب بیات میتواند کار مهمی در راستای رشد هنر موسیقی افغانستان تلقی گردد. ولی آرایش این محفل، با همه جلوه های زیبایی که در خود داشت، نوعی نا رسایی ها و کمبوداتی را هم با خود حمل میکرد که ، مهمترین آنها را حسب ذیل میتوان بر شمرد:

    1 عدم موجودیت ومعرفی نمونه های اصیل وبومی، آلات وادوات نوازندگی مردم ما چون رباب، تنبور، دوتار، سه تار، دنبوره، غیجک، چنگ، دف، نی، دهل، سرنا، طبله وغیره، در پروسۀ نمایشات هنری، هنر مندان؛

    2- عدم توجه کافی به معرفی مختصر پیش کسوتان هنر موسیقی در افغانستان؛

    3- به دست فراموشی سپردن و عدم توجه مطلق به معرفی نمایندگان موسیقی اقوام وملیت های مختلف کشور با تفکیک زبان و دیگر خصوصیات فرهنگی ایشان؛

    4- مهجوریت فضای محفل از رنگ وبوی فرهنگ مردمی، باتسلط نوعی فرنگی مآبی وغرب زدگی؛

    در کنارنقایصی که برشمردیم، آنچه که بیشتر از همه مایۀ نگرانی هیئت رهبری فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان به نمایندگی از جمعیت چندین ملیونی تورکان درین سرزمین شد، همانا مشاهدۀ عدم حضور نمایندگان هنر موسیقی از جمعیت تورکان ودیگر اقوام وملیت های بومی این سرزمین بود که، یاد آورسیاست های سلطه جویانۀ محافل حاکمه در گذشته وحال جامعۀ ما میباشد.

    در حالیکه توقع ما و دیگر مردم افغانستان از گردانندگان بنیاد بیات و تلویزیون آریانا این بود که، بایستی آیینه دار واقعییت های جامعۀ ما در کلیه عرصه های زندگی گردیده، و مرهمگزار زخم های دردناک وخونین مردم ما از نتایج شوم سیاست های غرض آلود وتفرقه افگنانۀ و سرکوبگرانه گذشته درین جامعه شوند.

    هنر و موسیقی بخشی از حیات معنوی هر قوم و ملتی در جامعۀ بشری است که ، منعکس کنندۀ نیاز های روحی وخصوصیات اجتماعی ایشان در مراحل مختلف تاریخ و در ترکیب های مختلف اجتماعی میباشد، بناءً در هر جامعۀ، به حاشیه راندن و کنار گذاشتن جلوه های هنر و موسیقی مردم آن، به معنی محروم سازی ایشان از بزرگترین بخش داشته های حیات معنوی ایشان است که، جز بی انصافی و ادامه بیداد، تعریف دیگری را نمیتوان بدان اطلاق کرد.

    از اینکه از ابتدا تا انتهای آن محفل با شکوه حتی یکبار هم یادی از وجود خلقی فداکار تورک و داشته های غنامند موسیقی وهنر ایشان به عمل نیامد، متأثر کننده است، ولی ما امید واریم که این امرجنبۀ عمدی نداشته و صرفاً حاصل فقدان معلومات بخش تدارکاتی آن محفل و عدم توجه همکاران فرهنگی تورک تبار در چوکات اداری تلویزیون آریانا بوده باشد.

    توقع ما از گردانندگان شبکۀ جهانی تلویزیون آریانا، این است که، همانند دیگر عرصه های فعالیت خود که حدود تعصب وتنگ نظری های رایج در گذشتۀ این سرزمین را، در هم شکسته وسرتاسر این کشور ویران را زیر پوشش خدمات خیرخواهانۀ خود قرار داده اند، درین عرصه نیز داشته ها وارزش های معنوی تمام خلق های باهم برادر کشور را مورد حمایت خود قرار داده و از درغلطیدن در حلقه های دام خود بیش بینان بر حذر باشند.

    آرزوی بزرگ ما محو بیداد و تعصب در سرتاسر میهن ماست، خود بودن انسانی را افتخار ابدی خود میدانیم و به خود بودن انسانی دیگران همواره حرمت بلا قید وشرط قایلیم، پس بگذارید هر قوم و ملیتی به داشته های انسانی خود ببالد و از آن پاسداری کند تا بتواند در کنار دیگران ابراز وجود انسانی بکند.

    به آرزوی تحقق این امر انسانی در میهن ما

    هیئت رهبری فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان

    Geen opmerkingen:

     
  • بازگشت به صفحه اصلی