• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 29 mei 2008

    قدردانی از مشتركين طرح انديشه ايجاد فدراسيون

    بسم الله الرحمن الرحيم

    قدردانی از مشتركين طرح انديشه ايجاد ( فدرسيون فرهنگی تورکان افغانستان « فـِـفـتا »)

    و کميسيون تدوين برنامه و تدارک تدوير قورلتای مؤسس

    هموطنان عزيز؛ طوريکه شما اطلاع داريد، تورک های افغانستان با تدوير قورلتای بزرگی با اشتراک بيش از صدتن از فرهنگيان خود، از سراسر جهان، به نمايندگی از صدها هزار تن از قشر روشنفکر جامعه ی تورک افغانستان، که بتاريخ هفدهم ماه می سال جاری در شهر تِلبـورگِ کشور هالند، به مفکوره ی ( ايجاد فدراسيون فرهنگی تورکان افغانستان "فِـفـتا") صحه گذاشت، بدينترتيب اولين گام اساسی و مهم بسوی بازيابی هويت و احيای مجدد فرهنگ خلق چندين مليونی، در کشور کثيرالمليت افغانستان، برداشته شد.

    انديشه ی طرح و ايجاد يک مجمع فراگير فرهنگی، بخاطر بازيابی هويت تاريخی و احيای مجدد فرهنگ رو به استحاله و اضمحلال جبری تورکهای افغانستان، امری تصادفی نبوده بلکه اين مأمول نياز مبرم انسانی و حق طبيعی و قانونی همگانی است که می بايست ده ها سال قبل ( اقلاً درحدود يک قرن اخير) زمينه ی ايجاد و انکشاف آن به مساعدت دولتهای وقت فراهم می گرديد که بدبختانه برعکس، اين دولتهای خودکامه ی تبعيض طلب برتری جوی قبيله يی با فرهنگ عقب مانده ی خود و با بيعدالتی درهمه عرصه های زندگی درکشور، درپهلوی اختناق سياسی، اجتماعی و اقتصادی، همچنان با جعل تاريخ وطن و تحريف هويت ملی، باعث اختناق فرهنگی اکثريت باشندگان کشور نيز گرديده اند که براساس آن اين امر مقدس و اين نياز مبرم انسانی تا امروز امکانيت و مجال پيدايش و بالش نيافت.

    بايد صادقانه يادآور شد که ايجاد اين مجمع مهم فرهنگی ممنون سعی و تلاش و زحمات خستگی ناپذير کار چندساله ی اشخاص رسالتمندی ميباشد که اين مفکوره را آرمان خود قرار داده و در تعميل آن رشادت و پايداری فراوان ازخود نشان داده اند. ازآنجمله دانشمند گرامی و نويسنده ی توانای کشور محترم عوض نبی زاده، شاعر و نويسنده ی محترم سيد احمد شاه دولتی فاريابی، شخصيت ملی پرتلاش محترم حاجی صاحب توفيق ارزگانی، شاعر و شخصيت پيشقدم فرهنگی و رئيس انجمن افغانهای مقيم در کشور هالند محترم انجينر حفيظ الله حازم و نويسنده ی اين سطور داکتر همت فاريابی، نخستين کسانی بودند که سه سال قبل در محور انديشه ی تأسيس يک مجمع فرهنگی جهت احيای هويت تاريخی و فرهنگی تورک های افغانستان در جرگه نشستند و در مورد باهم به کنکاش پرداختند که ماحصل آن بنياد اولين سنگهای اساسی برنامه ی مرامی و ياسای فدراسيون ميباشد.

    خوشبختانه بعدها دوستان زيادی ازاين انديشه پشتيبانی نموده و گاه و زمانی هم در نشستها و گفتمان های سازنده ی متعدد دراين راستا حضور يافتند و مارا در اين امر مهم ياری رسانيدند که اين فدراسيون خودرا بخاطر آن همه مجاهدت ها و ازخودگذری ها مديون سپاسگزاری و امتنان به ايشان ميداند. و بدينوسيله مراتب شکران خود و ديگر اعضای هيئت رهبری فدراسيون را خدمت شان اظهار داشته و موفقيت های بيشتر شان را در زندگی تمنا دارم .

    پروسه ی تولد اين انديشه مانند هر ارگانيزم زنده عاری از کمبودی و کاستی ها و بيماری های دوران کودکی و ساير اشتباهات و سوء برداشت ها نبوده ولی آنچه مسلم است اينکه همه ی اين پديده های موقتی نتيجه ی دلسوزيها و تلاش بهترسازيهای همه دوستان بوده و بس .

    به پندار اينکه اينجانب گاهی دست به تصاميم و اقدامات مستقلانه يازيده باشم، انتقادهای سازنده ی دوستان گرانقدر خودرا در نارسايی ها در نحوه ی کار درآستانه ی ايجاد فدراسيون تورکان افغانستان " فـِفتا "، وارد و موجه دانسته و خودرا معذور قلمداد نموده و خاطرنشان ميسازم که شايد نبود يک ميکانيزم کارآمد و تقسيم وظايف، احتمالاً باعث آن شده باشد تا بخاطر جلوگيری از ضياع فرصتهای مناسب بعضاً تصاميمی اتخاذ گردد، ولی دوستان گرامی باور داشته باشند که تحريم خودمنشی و ذهنی گرايی همواره رهنمود عمل من بوده و درآينده نيز خواهد بود.

    حالا که کار اصلی برای تعميل و تحقق اين هدف مشروع و آرمان مقدس شروع شده است، از تمام عزيزانيکه اساسگذار انديشه ی ايجاد اين فدراسيون محسوب ميشوند و تا قورلتای بزرگ نقش اساسی را در پی ريزی اين مجمع مدنی ايفا نموده اند، خواهشمندم تا کمافی السابق از همياری و همکاری خود با ما دريغ نفرموده و اين کاروان پرمسئوليت را تا نيل به سرمنزل مقصود همراهی نمايند و آنچه که باهم پی ريزی نموده ايم، باهم به ثمر برسانيم . و نزد مردم و پروردگار خود سرفراز باشيم .

    هم پيمان شما !

    داکتر همت فاريابی ، رئيس فدراسيون فرهنگی تورکان افغانستان « فـِفـتا »

    Geen opmerkingen:

     
  • بازگشت به صفحه اصلی