• بازگشت به صفحه اصلی
  • zondag 25 mei 2008

    پيام محترم عليشير از مالمو

    پيام محترم عليشير از مالمو به مناسبت تدوير قورلتای موئسس فدراسيون
    داکتر صاحب سلام
    امیدوار استم صحت بوده در امور روزمره موفق باشید.
    در این روز ها حتمآ بسیار مصروف اماده گی گرد هم آیی که در پیش داریید استید که این اقدام شما و دیگر بزرگان اقدام به موقع و مفید است.
    من تا جای که در جریان استم یک تعداد زیاد بزرگان و جوانان علاقه گرفته اند و سهم خواهند داشت.
    من با تجربه و دانش اندک که در این موارد دارم و با کمی تجربه که از زنده گی دارم و همچنان در جریان بیشتر از چهار سال کار کردن در یک پروژ امتحانی در سویدن و با تماس نزدیک با صلیب سرخ سویدن و کمیته سویدن افغانستان بعضیتجارب کسب کرده ام.
    من با استفاده از این تجارب بعضی مسایل را پیشنهاد میکنم البته شما و دیگر بزرگان با در نظر داشت مسایل که که شما لازم میدانید تصمیم میگیرید.
    چون بعد از مدتها یک تعداد زیادهمزبانان ما یک جا میشوند و از جا های دور هم میایند از این فرصت حد اکثر استفاده شود.
    1 - پیشنهاد من این است که بعد اینکه مسایل تشکیلاتی فیصله میشود به خاطر ادامه کار پیشنهاد های عملی و واقع بینانه اگر موجود باشد از این گرد هم آیی استفاده خوب صورت خواهد گرفت.
    2 - بخاطر پیدا کردن یا بدست آوردن این پیشنهاد هایک راه خوب این است که اشتراک کننده ها سهم فعال داشته باشند و بخاطر فعال نمودن اشتراک کننده ها یک راه آن این است که.( این میتود میتواند در هر مورد استفاده شود)
    اشتراک کننده ها به چند بخش که کمیته تصمیم کار کردن را میگیرد برای 20 یا 30 دقیقه به چند گروپ تقسیم شده و به چند سوال که قبلآ از طرف گرداننده گان داده میشود جواب بدهند.
    مثلآ کدام بخش به کمک و همکاری ما که اینجا گرد آمده ایم بیشتر ضرورت دارند
    ما چی کرده میتوانیم
    چرا باید این کار را ما بکنیم آیا ارگان دیگر این کار را نمیکند( این به خاطریکه کار تکرار نباشد و نتیجه بدهد)
    تا چه اندازه عملی و واقع بینانه است کی مسو لیت را میگیرد وجوه مالی آن از کجا تهیه میشود
    مردم که برای آنها این برنامه ها در نظر گرفته شده این بر نامه ه راا واقعآ میحواهند و یا ما فکر میکنیم که باید بخواهند.
    و امثال آن
    3 - بعد از مدت معین هر گروپ (یک نفر از هر گروپ مسولیت نوشتن نظریات گروپ را داشته باشد) نظریات گروپ خود را میخواند و گرداننده در یک تخته مینویسد (میتواند کمپیوتر باشد که در پروجکتور برای همه نشان داده میشود)
    این نظریات جمه آوری شده بعد از گرد هم آیی جمع بندی شده به نشر برسد.
    با این میتود همه اشتراک کننده ها سهم فعال خواهند داشت و به نظر همه احترام خواهد شد.
    در ختم پروگرام یک ورق نظر دهی از جریان پروگرام که از هر بخش پروگرام سوال شده باشد و سوال ها میتواند به درجه بندی بسیار خوب خوب نه خوب نه بد بد بسیار بد
    جواب دادن را آسان میکند
    البته یک جا برای نظریات بیشتر هم خوب است که باشد.
    این نظر خراهی اعتبار این گرد هم آی را بیشتر خواهد کرد و در دفعات بعدی برای خوب شدن چنین گرد هم آی ها کمک میکند و از طرف دیگر احصاییه خوب است و سند خوب است به ارزیابی کار گرد هم آیی.
    4 - پروگرام برنا مه کاپی شده در شروع برای همه داده شود نظم را بیشتر خواهد ساخت
    5- اگر یک لست موجود باشد و همه اشتراک کننده ها نام ادرس میل و شماره تیلفون خود را بنویسند این کار کمک میکند که ارتباط گرفتن بعد ی اسان میشود و در عین حال برای اشنای و تبادل نظریات بین اشتراک کننده ها فراهم خواهند کرد.
    6 - اهداف پروگرام اگر کوتاه کاپی شده به همه داده شود گرد هم آیی را برای همه واضح تر خواهد نمود.
    7 - هر قدر سخن رانی ها کوتاه باشد وقت برای بحث برای کار های عملی بیشتر میماند. که به نظر من جوانان بیشتر علاقه مند کار های عملی استند.
    من چند پروژه پیشنهاد میکنم
    1- 1- راه اندازی مسابقه مضامین مکتب در بین شاگردا
    با همکاری مکاتب در ولایات افغانستان شاگردان بتوانند کار های خودرا از طریق انترنت کافی ها میل کنند ویا به یک شکل دیگر ویا مکافات نقدی برای اول نمره ها در مکاتب ودانشگاه ها.
    2- ایجاد میدان های سپورتی در ولایات شمال افغانستان که 10 % مردم که برای شان میدان درست خواهد شد 20 % یکی از ارگان های دولتی محلی و 70 % جمع نمودن پول توسط افغانهای بیرون از افغانستان و علاقه مندان داخل افغانستان.
    البته در این پروژه همکاری با اتحادیه های داخل افغانستان حتمی است چون انها عملی خواهند کرد حتمی نیست قیمت پروژه بسیار زیاد باشد با پول کم هم میشود کار زیاد کرد.
    این پروژه باید از طرف مردم پیشنهاد شود . پروژه برآورد میشود سهم هر اتحادیه و یا گروه که میخواهد سهم بگیرد معلوم میشود. یک اداره دولتی در سند قرار داد امضآ میکند یک شرکت ساختمانی اجاره میکیرد. البته بعد از اینکه پول جمع آوری شد.
    در صفحه انتر نت و دیگر رسانه ها پروژه رکلام میشود و هر کس کی اعانه میدهد همان روز یا روز بعدی در صفحه انترنت مقدار پول داده شده و مقدار پول که باید جمع شود نوشته میشود.
    به همین شکل هر چند وقت فیصدی پیشرفت کار با تصاویر نشر میشود.
    اگر موفق به عملی کردن یک پروژه به این شکل شویم مطمین استم چندین پروژه دیگر را عملی خواهیم توانست چون اعتماد مردم به درستی کار بیشتر میشود.
    3- داشتن صفحة انترنت ودر این صفحه گنجانیدن کار های علمی محصلین و شاگردان افغان بیرون از افغانستان و یا هر مو ضوع که در زنده گی روزمره مردم تغیر مثبت آورده بتواند. ( من تصمیم دارم یک صفحه انترنت در مورد کودکان درست کنم ببینم چی وقت موفق خواهم شد)
    4- نشر نشرات و ردز نامه های محلی افغانستان( البته با سکن نمودن روز نامه) بدون جانب داری از طریق انترنت البته با اجازه و همکاری ناشران آن.
    5- همکاری با موسسات تحصیلات عالی در شمال افغانستان.
    6- همکاری با دیگر نهاد های فرهنگی در افغانستان و در خارج.
    از اینکه وقت شما را گرفتم معذرت میخواهم

    علیشیر مالمو سویدن
    2008 04 28


    alisher.777@hotmail.com



    Geen opmerkingen:

     
  • بازگشت به صفحه اصلی